11 August 2011

Kelebihan berbuka Dengan Kurma


Assalamualaikum sahabat semua. Hari ini kure2 ingiin berkongsi kelebihan berbuka puasa dimulakan dengan memakan kurma.

Islam menganjurkan umatnya berbuka dengan buah tamar dan air. Selain sedap dimakan, ia menyalurkan tenaga dengan cepat kepada tubuh badan.

Keadaan orang yang berpuasa sangat memerlukan gula yang mudah dicerna untuk menghilangkan rasa lapar.Nutrisi yang paling cepat dicerna dan sampai ke darah merupakan makanan yang mengandungi satu atau dua zat gula iaitu glukosa dan sukrosa. Zat gula mampu diserap oleh tubuh dalam masa yang amat singkat. Justeru, makanan yang paling sesuai dimakan ialah buah tamar atau kurma kerana ia memenuhi keperluan di atas.

Berbuka puasa dengan kurma sangat bertepatan dengan sunnah rasulullah s.a.w. Ia boleh dilihat melalui anjuran rasulullah agar umatnya berbuka puasa dengan buah kurma melalui hadis di bawah:

“Apabila seseorang dari kalangan kamu berbuka, maka hendaklah dia berbuka dengan tamar. Jika dia tidak ada, maka hendaklah dia berbuka dengan air kerana ia adalah penyuci.”
 
Kurma diangkat tinggi oleh Rasulullah saw kerana mempunyai nilai kandungan makanan yang tinggi. Kandungan protein di dalam kurma lebih kurang 1.8 hingga 2.0 peratus, serat 2.0 hingga 4.0 peratus manakala kandungan gulanya 50 hingga 57 peratus glukosa. Ini menunjukkan kandungan gula di dalamnya telah ditukar secara semulajadi. Bermakna apabila kita memakan kurma, tenaga yang diserap tubuh adalah serta-merta. Sebaliknya gula di dalam kebanyakan buah-buahan dikenali sebagai fraktosa dan gula tebu atau gula pasir yang biasa mengandungi sukrosa tidak boleh menyerap terus dalam tubuh. Ia terpaksa dipecahkan dahulu oleh enzim sebelum bertukar menjadi glukosa lalu diserap tubuh sebagai tenaga.

Disunatkan berbuka dengan kurma kerana orang yang berpuasa tidak makan selama 12 jam. Kurma menyumbang tenaga serta-merta kepada si pemakan dan ini memudahkan seseorang beribadat dan menunaikan sembahyang maghrib atau tarawih. Apabila tubuh berasa segar dan bertenaga ia menghalang kita makan berlebihan atau mengikut nafsu. Kadangkala waktu berbuka kita makan terlalu banyak, tetapi masih letih dan tidak bertenaga. Sebabnya makanan yang diambil kebanyakan mengandungi karbohidrat, tanpa tenaga serta-merta menjadi penyebab selesai makan, mata pun mengantuk.

Kita makan kurma tanpa buang kulitnya yang mengandungi serat. Amat baik untuk mencegah barah usus besar kerana ia melawaskan. Sementara kandungan vitamin A dan C amat tinggi pada peringkat khalal atau rotab dan menurun sedikit pada peringkat tamar. Selain itu ia mengandungi zat galian dan yang paling banyak dikenali sebagai potasium. Potasium diperlukan oleh tubuh untuk sistem saraf kerana kurma adalah excellant source atau sumber mujarab. Memang dalam susu, yogurt dan makanan laut juga mengandungi potasium tetapi jumlahnya sedikit.

Jadi marilah semua sahabat-sahabat kita berbuka dengan memakan kurma.

Labels:

6 Comments:

At August 12, 2011 at 1:00 PM , Anonymous Anonymous said...

Very interesting points. Thanks!

My site:
taux pret consommation rachat de credit

 
At August 13, 2011 at 10:17 AM , Blogger civil kawan(kure2) said...

wlcm. ehe.. =)

 
At August 13, 2011 at 11:46 AM , Blogger Munna said...

mmg byk kelebihan kurma ni =)

 
At August 13, 2011 at 12:02 PM , Blogger civil kawan(kure2) said...

betul2.. biasa orang suh makan kismis je untuk ingatan, tapi sebenarnya, kurma juga boleh menguatkan ingatan.. hehe

 
At August 15, 2011 at 10:40 AM , Blogger fiLfiL said...

suka kurma ;)

dlu nak balik je asrama ayah slalu bekalkan kurma sekotak.. hehe

 
At August 16, 2011 at 5:15 PM , Blogger civil kawan(kure2) said...

fiLfiL: ye ke.. bagus la macam tu, kat umah ni pun da abis stok kurma.. mintak sikit leh?? hehe

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home